Naar Rendsburg en Baltic Bay – Laboe

 

Blog 3

3-6 – Van Brunsbüttel naar Rendsburg

Het Noord-Oostzeekanaal (of Kielerkanaal) is 100 km lang en loopt van  Brunsbüttel naar Kiel. Het behoort tot de drukst bevaren kanalen ter wereld. Het kanaal vormt een verbinding tussen de Noordzee en de Oostzee. Door dit kanaal te gebruiken ipv om Jutland heen te varen wordt 460 km bespaard. Het spaart niet alleen tijd maar ook stormgevoelige zeeën. In Brunsbüttel vind je naast de haven het Kanalmuseum met een interessante historie over het kanaal en de sluizen.

Ondanks dat de zeeschepen door het kanaal varen is het voor de pleziervaart veilig. Er gelden strenge regels zoals een maximale snelheid van 15 km. Hier houdt iedereen zich aan. Via lichten langs het kanaal en een nieuwsbericht via de marifoon wordt gecommuniceerd. Zo kan het zijn dat je aan de kant moet als er zeer grote schepen of schepen met een enorme lading passeren. Er zijn speciale wachtplaatsen waar je buiten de vaarroute kunt vastmaken. Voor de pleziervaart geldt een wachtgebod als drie rode lichten onder elkaar branden. De overige lichtsignalen zijn bedoeld voor de beroepsvaart en kunnen wij dus negeren. Het kanaal mag uitsluitend met daglicht bevaren worden.

Wij hebben dit kanaal al vaak gevaren, het is een veilige vaarroute voor de pleziervaart, wij vinden het steeds weer een belevenis om er te varen. De beroepsvaart heeft in het gehele kanaal een loods aan boord, deze loodsen doen niets anders, en zorgen op deze manier voor rustige en veilige vaart voor alle gebruikers.

Tip: als je moet wachten dan is het het handigst om het schip achter of tussen de grote dukdalven vast te maken met een lange lijn aan de dukdalf.  Je kunt dan de motor in vooruit zetten, zo blijf je op je plaats.

Een ander punt van aandacht zijn de vele veerpontjes die oversteken. Ze hebben voorrang op de pleziervaart maar houden zeker rekening met ons. De beroepsvaart krijgt altijd voorrang . Als pleziervaart  moet je rekening houden met de veerpont en kun je alleen oversteken als de gelegenheid daarvoor is (bijvoorbeeld als de slagbomen nog omhoog staan).

Voor het kanaal en de sluizen in Brunsbüttel en Kiel ( Holtenau) moet betaald worden. De pleziervaart betaald 35 euro. Je kunt een ticket kopen bij de jachthaven in  Brunsbüttel of voor de sluis bij Kiel.

Het is een dag voor Pinksteren, misschien is dat de verklaring dat het zo rustig is. Het is zonnig en we genieten van de tocht.

Op 65 Km varen voorbij de spoorbrug kun je afslaan naar Rendsburg en aanleggen in de jachthaven van Roei Vereniging Rendsburg  (RVR).

Bij Rendsburg vaar je onder de enorme spoorbrug door. Zeeschepen moeten hieronder door kunnen varen.  Alle bruggen over het kanaal zijn sowieso minimaal 42 meter hoog, dus zeilers kunnen er ook onderdoor!

Op 40 km is er ook een overnachtingsplek met roostersteigers bij de ingang van de Eider rivier bij sluis Gieselau.

Wij  kiezen ervoor om naar Rendsburg  te gaan.

RVR ligt tegen een parkje aan en ongeveer 1 km van het oude stadscentrum. Vanaf de jachthaven (2x) linksaf is op 1 km een supermarkt. De haven heeft een restaurant en een buitenterras en je kunt er diesel tanken.

Er is bij de steigeropgang een stukje zand en water toegankelijk waar Olijfje even in kan rommelen, daar wordt ze altijd zo blij van!  Overigens moeten honden aan de lijn op de jachthaven (zoals overal).

Olijfje is erg moe… merk ik. Ze heeft de laatste dagen veel indrukken opgedaan en ook haar ritme werd door het vroege opstaan verstoord . We besluiten 2 dagen te blijven, lekker uitrusten!

TIP! Wandeling naar de spoorbrug.

Vanaf de haven loop je in 20 minuten naar de spoorbrug. Je kunt met de zweefpont die onder de brug hangt het kanaal oversteken (gratis). Het is leuk om te zien waar je zelf hebt gevaren!

Eenmaal aan de overkant loop je langs het kanaal terug naar het centrum (rechtsaf). Vlakbij de brug is een restaurantje voor een lunch of een drankje. Daarna loopt de route een stukje over het industrieterrein, maar dan weer langs het water tot aan de voetgangers tunnel.

De voetgangerstunnel heeft een hoge roltrap naar beneden en een weer naar boven! Er is ook een lift. Kies svp voor de lift als je met een fiets of hond bent!  We zagen veel fietsers de roltrap nemen (hoewel het verboden is).
Jan heeft nog een goede daad verricht: een man ging met zijn fiets de roltrap op en kwam ten val, de fiets lag boven op hem en zijn vrouw stond met haar fiets erachter. Jan stond op dat moment toevallig even te kijken. Hij aarzelde geen moment en stapte direct op de roltrap om te helpen. De man kon weer opstaan maar de fiets was total loss…. 🙁

 

5-6 – Verder over het kanaal naar het Kieler Fjord

Kieler kanaal

Op 2e Pinksterdag vervolgen we onze route nadat we eerst diesel hebben getankt in de jachthaven.

Het is vandaag nog rustiger op het kanaal. Het cruiseschip passeert zonder problemen maar we ervaren ook hoe het is als een vrachtschip met 16,2 km langs komt. Je ziet en voelt dat het water weggetrokken wordt.

Bij sluis Holtenau is het weer 1 uurtje ronddobberen. De wachtsteiger ligt al vol met zeilschepen. Op de foto’s zie je hoe zo’n zeesluis eruit ziet. Het is belangrijk de fenders op de waterlijn te hangen. Om aan te leggen moet je van boord om aan de ringen vast te kunnen leggen. De drijvende vlonder deint onder je voeten. Deze sluizen zijn mega groot met een lengte van 310 meter en 42 meter breed. Het verval in Kiel Holtenau is weinig.

Het schutten verloopt prima maar anders dan we gewend zijn roept de sluismeester iedereen op om alvast naar de sluisdeur te varen terwijl hij de sluisdeur openzet. Een beetje opgejut geven de zeilers hier gehoor aan. Ik vind het een overdreven manier om tijd te besparen en het komt de veiligheid niet ten goede…

En dan ben je op het Kieler Fjord.. Prachtig! Het is nu nog een half uurtje naar Laboe, Baltic Bay Marina.

De sfeer hier bevalt ons, het mooie licht, het prachtige Fjord, hoe nautisch kan het zijn!
Deze haven heeft boxen met een zijsteiger. Het is een grote haven maar er zijn vaak regatta’s en dan is het er druk. Het is ook prettig om direct naar de aangewezen plek te kunnen varen. We hadden daarom de dag ervoor een plekje gereserveerd.

Het stadje ligt op amper 1 km. Er is ook een kleinere  jachthaven bij het centrum, Yachthafen Laboe.

Laboe is  toeristisch en gezellig. Het supermarktje in het centrum is weg, hogerop de wijk in is een nieuwe!

Achter de haven loopt een lang wandel-fietspad met kleine strandjes en een bospaadje. Er is een verzoek om honden aangelijnd te houden en hondenpoep op te ruimen. Maar dat is natuurlijk logisch!

We hebben nu ook het weer wat met Pinksteren in Nederland was, al een paar uur stormachtig en regen!

Overmorgen verder naar Denemarken!

 

 

 

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.