Omø

Van  Troense naar Omø
Weersomstandigheden: goed, rustig zomerweer
Vaartijd: 5 uur.

We varen vandaag naar een bestemming die voor ons nog onbekend is. Het eilandje Omø (Sjælland) doet een beetje aan Vlieland denken maar dan nog kleiner. Het eilandje is ongeveer 4,5 vierkante km groot en het telt 187 inwoners. Het is hier rustig, echt een plek voor rustzoekers en natuurliefhebbers. Er is slechts één winkeltje in het (mini) centrum waar je terecht kunt voor de 1e levensbehoeftes en tevens een kleine apotheek.

Als je de wandeling naar de gele vuurtoren maakt heb je een goede indruk. In zijn eenvoud en met het natuurschoon is dit een aanrader.

De haven is prima met Wifi, stroom, water en zoals bijna overal het geval is een betaalautomaat voor liggeld. De ferry ligt hier gezellig naast je.. Maar veroorzaakt nauwelijks overlast. Ook is hier de vissershaven, de pleziervaart mag hier aanleggen als de jachthaven vol is. ( Dit is in veel Deense havens toegestaan en gebruikelijk). Naast de haven ligt een rustige camping. Het sanitair is netjes en kan net als de leuke speeltuin door beide doelgroepen gebruikt worden.

Voor Olijfje is dit een waar paradijs. Vlakbij de haven kan ze langs het strandje lopen en in de branding spelen. Het strand bestaat vooral uit kleine en grotere stenen , veel zeewier en ook hier zie je aangespoelde dode eenden (opletten!) en na de harde wind een aangespoelde dode zeehond. De natuur is soms ook hard.

In Nederland is het vandaag de langste dag! In Denemarken is Midzomer op 23 -6 en het is een Nationale feestdag.

We blijven hier 2 nachten waarvan een stormachtig verloopt. Jan gaat ’s nachts zijn bed uit om de bimini extra vast te zetten. In de ochtend is het leed weer geleden…..

Van de schipper

Het is een mooie tocht: de bocht uit bij Troense en langs het eiland Langeland naar het noorden richting de Grote Belt.

Er is hier een lang rif en er zijn ondieptes aan het eind van Langeland.  De ervaring leert dat de betonning uitkomst biedt! Het lijkt niet logisch om op een vaarwater van 20 km breed maar op een plek een doorvaart te hebben, maar het klopt wel, er is maar een doorgang! We maken er dan ook graag gebruik van.

Hierna komen we op het punt waar we de shippingline van de Grote Belt moeten oversteken. De Grote Belt is een doorvaart van Kiel naar het Kattegat waar veel zeevaart doorheen gaat, de echte grote jongens dus, hun snelheid is 20 tot 35 km en dit is voor ons goed uitkijken! Alles wat sneller vaart dan 15 km per uur veroorzaakt grote golven en daar wil je niet in terecht komen.

Vlak voor de shippingline zie ik 10 schepen, 6 komen vanuit het zuiden en 4 vanuit noordelijke richting. Een shippingline moet recht overgestoken worden. Het is zaak goed in te schatten wanneer je kunt oversteken.   Voor ons is het een aftand van 10 km waarvan 6 km  shippingline. Op onze kaart staan duidelijke routelijnen waar de zeevaart zich aan houden moet. Dit maakt voor ons voorspelbaar hoe ze gaan varen. Er zit een bocht in de diepzeeroute dus lijkt het allemaal ingewikkeld maar op de Ray Marine plotter zie je precies wie er vaart en waar! Ik let vooral op de snelheid van de zeevaarders, de derde in de rij vaart 33 km en passeert als eerste voor ons langs.

Op een moment is alles voorbij en kunnen wij overvaren. Met onze snelheid van 12 km per uur duurt het wel even voor wij over gestoken zijn.  Aan stuurboord komt een vrachtschip aan met 28 km per uur… Toch steek ik over en het lijkt ogenschijnlijk een aanvaring te worden maar het vrachtschip verlegt zijn koers zodat hij achter ons langs vaart . Zo komen we veilig aan de overkant en daar ligt  Omø, een piepklein eiland met een mooie haven.

 

 

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.