Terugblik en tips over de vaarreis

 

Onze vaarroute – Deze plaatsen/havens hebben wij bezocht:

Heenreis:

  • Delfzijl (NL)
  • Norderney (D)
  • Cux (D)
  • Brunsbüttel (D)
  • Rendsburg (D)
  • Laboe (D)
  • Sønderborg (DK)
  • Æroskobing (DK)
  • Svendborg (DK)
  • Troense (DK)
  • Omø (DK)
  • Vordingborg (DK)
  • Stege Møn (DK)
  • Rødvig Stevns Klint  (DK)
  • Malmö Limhamn (Z)
  • Malmö (Z)
  • Ven (Z)
  • Helsingborg (Z)
  • Helsingor (DK)
  • Kopenhagen (DK)
  • Kopenhagen Tuborg (DK)
  • Dragør (DK)

Terugreis:

  • Rødvig (DK)
  • Kalvehave (DK)
  • Vordingborg (DK)
  • Omø
  • Troense
  • Rudkøbing (DK)
  • Laboe (D)
  • Kiel (D)
  • Rendsburg (D)
  • Brunsbüttel (D)
  • Cux (D)
  • Bremerhaven (D)
  • Norderney (D)
  • Delfzijl (NL)

Terugblik en tips

Nog nagenietend van onze prachtige vaarreis schrijf ik dit laatste stukje terwijl we richting thuishaven varen.

Ik weet dat er onder onze volgers mensen zijn die ook een reis naar de Oostzee overwegen. Als je onze blog gevolgd hebt zal je wel begrepen hebben dat er een gedegen voorbereiding nodig is. Wij maakten voor de 6 e keer deze reis en leren nog altijd bij. Als je nog geen ervaring hebt met op zee varen is het verstandig om samen met iemand te gaan die wel ervaring heeft.

Zo deden wij het..

Twaalf jaar geleden ontstond bij ons de wens om op zee varen. Maar hoe pak je zoiets aan?

De 1e voorwaarde was een zeewaardig schip en die vonden wij bij Linssen Yachts. We begonnen met een kleine afstand op zee met mooi weer en we verzamelde veel informatie. Door mee te gaan met de Engeland tochten georganiseerd door Alexander Jonkers (Jonkers Yachts) deden wij ervaring op en nam het zelfvertrouwen toe. Onze wens om zelfstandig naar de Oostzee te varen werd omgezet in daadwerkelijke plannen en we bereiden ons daar in de winter op voor. We gingen binnendoor over de Duitse kanalen naar Travemünde, daar de zee op en via Fehmarn naar de Deense Zuidzee. Daar hebben we toen heerlijk rond gevaren in de archipel van eilandjes. De terugreis deden we ook weer binnendoor. Een aanrader voor als je voor het eerst die kant op gaat!

Tegenwoordig varen we over de Noordzee naar de Oostzee, omdat binnendoor erg veel tijd kost (ongeveer 3 weken heen en ook 3 weken terug).
De oversteek over de Waddenzee en Noordzee is wel puzzelen met het getij want je moet de stroom mee hebben.. anders gaat het niet. Het kan dus zijn dat je al om 5 uur in de ochtend moet vertrekken.
Delfzijl – Norderney is 8 uur varen en Norderney – Cuxhaven ook 8 uur. Dit zijn de twee grote oversteken, de rest is in kleinere afstanden te doen.
Vaak vragen we aan andere vaarders die we tegenkomen wat hun plannen zijn en hun ervaringen kun je vaak goed gebruiken.

Het varen tussen de Deense en Zweedse eilanden is goed te doen. Daar waar ondiepten zijn liggen tonnen en ook vaak kardinale tonnen. Het is belangrijk om je aan de betonning te houden want de bodem is altijd rotsen. Daar waar geen tonnen liggen kun je vrij varen, de dieptes staan op de kaart.

Als je voldoende tijd hebt is het een prachtig vaargebied. De natuur is mooi en het weer is vaak iets beter dan in Nederland.  Prettig is het dat hier nauwelijks sprake is van getijdewater. Je kunt gaan op de tijd die je zelf het fijnst vindt.
Gewoon na de koffie gaan varen heerlijk, geen bruggen of sluizen! Wat een vrijheid!  In de havens zoek je zelf een plekje, hangt er een groen bordje dan mag je aanleggen. Het havengeld betaal je bij een automaat.
De bevolking is vriendelijk en tolerant naar honden.

Op zee zijn het weer en vooral de wind bepalend.  Wij hebben nu geen tijdsdruk meer en voor de veiligheid en ons comfort kiezen we ervoor om alleen met windkracht 3 uit te varen. We houden het weer continu in de gaten en nemen geen risico’s.

TIP gebruik een goede Wind App, bijvoorbeeld Windfinder en/of Windy.

Boot en uitrusting

De boot moet zeewaardig zijn; de benodigde elektronica aanwezig en op orde; kompas, stuurautomaat, digitale kaarten, (wij gebruiken Raymarine). Goede papieren kaarten kunnen natuurlijk ook.
Onze boot heeft stabilisatoren, dit geeft meer vaarcomfort maar we hadden ze niet altijd nodig.
Veiligheidsmiddelen zoals een reddingsvest voor iedereen en een reddingsvlot zijn een voorwaarde.
Lees je goed in bijvoorbeeld met het boek van René Vleut over de Oostzee.

TIP!
Word lid van FB groep @ZeilNoord.
In deze groep kun je contact maken met zeilers maar ook motorbootvaarders die op de Oostzee varen. Er worden vaak handige tips gedeeld en je kunt vragen stellen.

Neem je een hond mee? Dan heb je wellicht wat aan onze tips!

  • Schaf het boek Honden aan boord aan, dit is een handig naslagwerk voor aan boord. (Deze website/webshop)
  • Neem voldoende eigen voeding en eventueel medicijnen mee
  • Een EHBO kit voor honden is onmisbaar aan boord
  • Natuurlijk ook een reddingsvest voor de hond en een borsttuig
  • Een loopplank is erg handig!
  • Neem het Dierenpaspoort van de hond mee en zorg voor een zichtbare identificatie (penning aan halsband of tuigje).
  • Verdiep je van te voren in de invoereisen per land
  • Gebruik onderweg Google Maps om een park of hondenstrand te zoeken.

Bedankt voor het volgen en heel veel en veilig vaarplezier!

Jan, Trudie en Olijfje

 

1 reactie

  1. Els van Heijst-Rapmund zei:

    Lieve Trudie en Jan en Olijfje ,
    Jullie hebben een prachtige reis gemaakt naar Zweden. Dit jaar hebben wij een reis gemaakt langs de Franse kust .Ik heb genoten van alle prachtige foto’s en reisverhalen!
    We proberen in de toekomst zo’n reis met onze boot ook zeker te maken.
    Je hebt inderdaad de nodige tips gegeven! Dit geldt ook zeker voor een reis langs de Franse kust ( Normandië-Bretagne), rekening houden met getijden verschillen, weersverwachtingen en stromingen. Neem ruim de tijd en geniet van elk moment, stel geen einddoel als het niet haalbaar blijkt.
    We slaan alle tips graag op, om er later op terug te kunnen kijken.
    Welcome home 🏡

     
    21 augustus 2022
    Beantwoord

Laat een antwoord achter aan Els van Heijst-Rapmund Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *