De terugreis Rødvig en Kalvehave

Het geeft een raar gevoel om op de terugweg te zijn. Als je hier met een auto of vliegtuig  met vakantie bent weet je dat je binnen een dag of wat weer thuis kan zijn.  Het weemoedige gevoel wat ontstaat is onterecht, we hebben immers nog een hele tijd aan boord voor de boeg. We hebben genoten van het varen in Zweden en Denemarken en alles is tot nu toe prima verlopen. De laatste weken was het  jammer genoeg  wisselvallig weer waardoor we veel verwaaid hebben gelegen. Daarnaast is het druk in de havens omdat het volop vakantietijd is. We zien nu ook steeds vaker zeilboten voor anker gaan.

De terugtocht kunnen we via verschillende routes gaan doen. Het weer is hierbij zoals altijd bepalend en keuzes worden soms pas laat in de avond of vroeg in de ochtend gemaakt. Het is lastig om vooruit te kijken omdat binnen 2 uur de windkracht minder of meer kan zijn dan voorspeld is.  Als we vaak verwaaid liggen duurt de reis natuurlijk langer.. gelukkig hebben we voorlopig nog tijd genoeg!

Van Dragør is het 40 km varen naar Rødvig – Stevns

Er staat een vervelende deining ook al is het zonnig en staat er een acceptabele windkracht 4. De deining staat op de zijkant van de boot. De stabilisatoren doen hun werk maar het blijft toch wat misselijkmakend. Olijfje is voor het eerst misselijk maar hoeft gelukkig niet te braken.

Zo rustig als het 5 weken terug in de haven van Rødvig was, zo druk is het nu. Ook de visserijhaven wordt volop benut. We zijn vroeg aangekomen en hebben een plekje achterin gevonden. De mensen zijn hier erg behulpzaam en vriendelijk. Er wordt plaats gemaakt voor  Popeye; allemaal een stukje aansluiten en we passen er precies tussen! Trots op mijn schipper die Popeye zo handig en rustig manoeuvreert!

Informatie over Rødvig en Stevns Klint is een stukje terug in onze blog te vinden.

We liggen alweer verwaaid maar verder is het zonnig en aangenaam. Na 3 nachten komt er een windgat.

Vandaag gaat de tocht naar Kalvehave , een voor ons nog onbekende haven.

Kalvehave invaart

We zijn deze ochtend om 7.00 uur vertrokken en hebben een voorspoedige vaarreis van 33 km .. We hebben (alweer) geluk, er is een mooie ligplaats vrij aan de kade van de vissershaven. Popeye is voor Denemarken te breed voor de boxen dus we moeten het hebben van een langsteiger of kade maar een kopsteiger is ook prima. We gebruiken nu al weken de nieuwe korte hondenloopplank. De lange loopplank die we in NL bijna altijd nodig hebben is hier meestal niet nodig omdat de uitstap meestal nagenoeg gelijk ligt met de kades.

Kalvehave hoort bij de gemeente Vordingborg – Seeland

Het is een prachtige haven in een mooie natuurlijke omgeving. Je kunt hier heerlijk wandelen want bos en strand gaan hier naast elkaar. Tegenover de haven is een kleine Brugsen supermarkt. Deze is inmiddels bekend want elke Deense plaats heeft er (tenminste) een! Vanaf de boot hebben we een mooi zicht op de Koningin Alexandrinebrug die Seeland en Mon met elkaar verbindt.  Vooral als er ’s avonds dreigende luchten verschijnen is het tijd om foto’s te maken van de combinatie brug en het naderende natuurgeweld. Eindelijk komt er een flinke regenbui die bijna de hele nacht zal aanhouden. Dat is broodnodig want het gras is geel verdroogd. Het heeft voornamelijk gewaaid en nauwelijks geregend gedurende onze reis die eind mei begon.

De volgende ochtend is er weer een windgaatje, groot genoeg om naar Vordingborg te varen ( 20 km).

Geleefd door de wind 😉

Wees de eerste om te reageren